Reglement
Praktisch
§1. Je kan tot 12 teamleden inschrijven (ook tijdens het seizoen), en wie nog niet speelde kan je vervangen. Iemand opstellen die je niet inschreef of die dit seizoen al voor een reeksgenoot speelde, leidt tot een 3-0 forfaitnederlaag.
§2. Indien mogelijk is de nethoogte 2,24m. Het thuisteam voorziet een niet-vochtabsorberende beachvolleybal.
§3. Elke set stel je 4 teamleden op en mag je er 2 wisselen. Je speelt blootsvoets zonder horloges, stappentellers of sieraden.
Tijdens de wedstrijd
§4. Voorkom uitsluiting van je team en wees sportief: speel vlot door, geef je fouten toe en blijf sympathiek (ook supporters).
§5. Na opwarming start in minuut 5 een timer van 55 minuten, ook al is een team nog onvolledig. In oneven sets kiest het uitteam hun speelhelft en slaan ze eerst op, in even sets het thuisteam. Er zijn geen time-outs.
§6. Je zegt de score (eigen punten eerst) en slaat op. Dan speelt men de bal in maximum drie aanrakingen heen en weer. Als een serverend team een punt wint blijft die persoon opslaan, anders slaat het andere team op in een vaste volgorde (wisselspelers nemen die over). Wie 21 punten behaalt met 2 punten verschil vult de setscore online in tijdens de 1 minuut pauze tussen sets. Op het eindsignaal telt het aantal gewonnen sets. Een onvolledige set telt als 0,5 voor wie leidt, of als 0 bij gelijke punten.
§7. Je verliest een punt als:
- de bal binnen of (deels) op de lijnen van je speelhelft botst;
- de bal via jou buiten de lijnen botst op de grond/iets (ook de netconstructie behalve het net zelf);
- de bal via jou het net passeert buiten de doorgangsruimte (het bovenste verlengde van het net);
- je fout opslaat: foute volgorde, voet op de grond op/onder/voorbij de achterlijn voor je slaat, niet slaan na opgooi, teamgenoot raken, bewust het zicht van de ontvanger belemmeren;
- je individueel de bal 2x na elkaar raakt, of als team 4x. Let op:
- bij de 1e teamaanraking meermaals raken in één vloeiende actie telt als 1x;
- blokken (vlakbij en hoger dan het net) telt als 0x;
- 2 teams die tegelijk raken telt als 0x (gaat zo'n bal buiten aan jouw kant dan win je het punt
- 2 teamgenoten tegelijk telt als 2x;
- je een opslag direct boven nethoogte blokt/aanvalt;
- je de bal raakt met hulp van een teamgenoot;
- je de bal gecontroleerd plaatst (niet slaat) met één open hand (knokels/vuist mag wel);
- je bij een toets meer dan je vingertoppen gebruikt, de bal vasthoudt, hem niet uit beide handen tegelijk of niet loodrecht op je schouders vooruit speelt;
- je het net aanraakt als je de bal wil spelen/blokken of als je er het spel mee hindert. Tenzij dit komt omdat het net bol staat door wind/bal;
- je hand het net overschrijdt als aanvaller vóór je de bal op je eigen helft raakte, of als blokker vóór de aanvaller z'n beweging startte;
- je voet volledig aan de andere netzijde staat.
$8. Een fout geef je luidop aan tijdens de fase (niet achteraf). Heb je ongelijk dan verlies je het punt. Bij onenigheid wordt er herspeeld.
Na de wedstrijd
§9. Binnen de 24u vul je online de uitslag en niet-zichtbare fairplay beoordeling van de tegenstander in. De rangschikking wordt daarna bijgewerkt.
§10. Regelmatig krijg je fairplay feedback. Probleemteams worden uitgesloten vanaf het volgende seizoen.
Uitstel & Forfait
§11. Bij onweer (geen lichte neerslag) of overmacht verwittig je de tegenstander én krisverbert@gmail.com die de wedstrijd uitstelt.
§12. Je kan 1 van je 3 uitstelbeurten gebruiken als de uitstel-settings van je tegenstander het toelaten. Het thuisteam stelt dan een nieuwe datum voor. Niet gespeelde wedstrijden worden op de eerstvolgende dag na afloop van de competitie een forfait: mits 3 redelijke datumvoorstellen win je, zoniet verlies je
§13. Als uitstel niet kan dan geef je forfait via de website. Is dit minder dan 24u voor de wedstrijd, verwittig dan je tegenstander ook telefonisch.
§14. Bij een 4e forfaitnederlaag wordt je team uitgesloten.